“When You find me”

Łzawe utwory dzielą się na te kiczowate i te pięknie łzawe. Być może wszystko zależy od nastroju. Nie da się słuchać muzyki całkiem obiektywnie, odcinając ją zupełnie od swoich własnych emocji. To tak, jak ze zjedzeniem ciastka. Można wstrzymać oddech i nie poczuć smaku momentalnie, ale prędzej czy później nie da się tego uniknąć. Ballady są niebezpieczne z punktu widzenia twórcy. Bardzo łatwo jest popaść w banał. Większość z nich jest o miłości a teksty dalekie są od wyszukanych metafor, lub chociażby jakiejkolwiek głębi.

Swojego mistrza ballad znalazłam całkiem przypadkiem, oglądając film “Adam”, w którym pojawił się kawałek “When You find me”. Mój romans z Joshua Radinem (chyba tak należy to odmienić) zaczął się niewinnie, jak większość moich muzycznych romansów. Początkowo pomyślałam, że to kolejny Jose Gonzales (którego szczerze uwielbiam, ale nie potrzebuję więcej Gonzalesów w swoim muzyznym świecie). Na szczęście postanowiłam posłuchać więcej. I cieszę się, że to zrobiłam.

Niesamowita delikatność i ciepło z jakim Radin śpiewa stopiły moje sceptyczne podejście. Można mu zarzucić, że jest trochę banalny a jego technika wokalna pozostawia wiele do życzenia. Można nawet powiedzieć, że się powtarza i jest zbyt grzeczny. Nie będę polemizować, trochę tak jest. Ale jest w jego muzyce coś autentycznego, co pozwala mi wierzyć, że wszystko co śpiewa przeszło przez niego. A to jest chyba jedna z największych wartości. Nie bombarduje nas ogromem swoich emocji, ale pozwala wyzwolić własne, dotykając muzyką jakiś odległych części świadomości. Zaskakujący jest też dobór instrumentów. Początkowo spodziewałam się tylko pianina i gitary. Faktycznie, one dominują, ale na przykład “here’s where we begin” jest piękną symfoniczną kompozycją.

Jest to jednak tylko moja prywatna opinia. W końcu nie każdy musi lubić łzawe i delikatne ballady. Może się skusicie?

Leave a Reply

